VK-Oost kijkt terug op een succesvolle Inspiratiebijeenkomst ‘Zelf aan zet’ op donderdag 13 februari. Ruim 220 belangstellenden waren aanwezig bij Kerkemeijer in Borculo. ‘We willen op onze Inspiratiebijeenkomst stof tot nadenken geven over de toekomst van boer zijn in Oost-Nederland. Ik hoop dat de aanwezigen met vragen naar huis zijn gegaan als: wat weet ik over de verwaarding van mijn product? Wat wil en kan ik daar mee? Wat past bij mij? En waar kan ik verschil maken op het gebied van rendement?’, aldus VK-Oost-voorzitter John Koeleman.
John Koelemantrapte de avond samen met avondvoorzitter Jan Arie Koorevaar af met een blik vooruit.
‘Ik zie veel kramp in de sector, maar ben zeker positief over de toekomst voor boeren in Oost-Nederland. Daarbij zijn we wel zelf aan zet. Waar ligt perspectief, waar haal ik rendement uit en wat past bij mij? We boeren hier in het Oosten op een goede plek, maar wel met uitdagingen.’
Hans Scholte, sectormanager Melkvee bij Flynth, ging in op rendement op bedrijven. ‘De standaardoplossing bestaat niet meer. Kijk niet meer alleen naar wat je buurman doet, maar heb lef en zorg dat je de juiste inzichten hebt. Daarbij ben je zelf aan zet.’
‘Je hebt keus op de zuivelmarkt’
Ook kwamen Nils den Besten, lid van het hoofdbestuur van FrieslandCampina, en Gerard Schlingmann van boerderijzuivelcoöperatie ZUCO aan het woord over kansen in de verschillende ketens. Beiden pitchten kort hun perspectief op de ketens. Wat heeft een specifieke keten de boer te bieden en wat vraagt dit van de boer?
‘Iedere boer zou moeten nagaan waar hij goed in is, wat zijn kracht is en welke kansen de plek biedt waar hij boert. Het perspectief voor de zuivel is goed, maar het vraagt wel steeds meer van je als boer. De markt verandert, je hebt keus als boer’, aldus Den Besten.
Schlingmann: ‘Lokaal met een verhaal is voor mij het nieuwe normaal. De regionale afzet groeit. Uiteindelijk zijn we daarvoor samen aan zet.’
Interactie met de zaal
Tijdens de bijeenkomst was veel aandacht voor interactie met de aanwezigen. Aan de hand van Mentimeter-peilingen werden diverse vragen voorgelegd.
‘Hoe kijkt u naar de toekomst als boer in Oost-Nederland?’ ‘Wat is uw grootste kans op het verbeteren van rendement?’ ‘Waar ligt uw kans op de zuivelmarkt en ‘Wat is uw belangrijkste zet voor de toekomst van uw bedrijf?’ waren vragen die gesteld werden aan ‘de zaal.’
Op de laatste vraag kwamen antwoorden die varieerden van ‘Plezier hebben en houden’, ‘Nooit stil blijven staan’ en ‘Meebewegen.’
Op de vraag over het redement kwamen antwoorden als ‘in harmonie met de omgeving’, ‘verder verduurzamen’, ‘investeren op het juiste moment’ en ‘meer rendement uit eigen ruwvoer.’
De kansen in de zuivelmarkt zagen de aanwezigen onder andere in kwaliteit, een nieuwe melkstroom of onderscheidendheid en verlaging CO2, zo bleek uit de antwoorden.
